دانشکده بهداشت
برگزاری ژورنال کلاب با عنوان ارگونومی اداری
برگزاری ژورنال کلاب با عنوان ارگونومی اداری

ژورنال کلاب با عنوان ارگونومی اداری در تاریخ 22
آبان ماه در اتاق شورای دانشکده بهداشت برگزار شد. دکتر محمدحامد حسینی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت، ارگونومی را دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود
درباره انسان و روشهای علمی تولید در طراحی محیط کار دانستند و فرمودند ارگونومی محدودیت ها
و توانمندیهای انسان را بررسی میکند، سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی
مشاغل، فرآوردهها، محیطهای کار و تجهیزات به کار میبندد تا با متناسب کردن
اجزای محیط با ویژگی های فرد، بهره وری و ایمنی را افزایش داده و از ایجاد
پیامدهای منفی برای سلامت فرد جلوگیری نماید.
آبان ماه در اتاق شورای دانشکده بهداشت برگزار شد. دکتر محمدحامد حسینی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت، ارگونومی را دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود
درباره انسان و روشهای علمی تولید در طراحی محیط کار دانستند و فرمودند ارگونومی محدودیت ها
و توانمندیهای انسان را بررسی میکند، سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی
مشاغل، فرآوردهها، محیطهای کار و تجهیزات به کار میبندد تا با متناسب کردن
اجزای محیط با ویژگی های فرد، بهره وری و ایمنی را افزایش داده و از ایجاد
پیامدهای منفی برای سلامت فرد جلوگیری نماید.
ایشان
با اشاره به اینکه در محیط های کاری و اداری، عدم رعایت ارگونومی می تواند باعث
مشکلات سلامتی نظیر عوارض اسکلتی- عضلانی، درد و کاهش دامنه حرکتی مفاصل، خشکی چشم
و مشکلات بینایی و استرس های روانی شود، گفتند مهمترین دلیل رعایت مسائل ارگونومی
در محیط کار، حفظ سلامتی کارکنان است.
دکتر
حسینی در ادامه درخصوص اصول ارگونومی محیط کار شامل استانداردهای مربوط به صندلی،
مانیتور، لپتاپ، ماوس، صفحه کلید و نور اتاق توضیحاتی ارائه نموده و نحوه صحیح
قرارگرفتن بدن در حین کار با تجهیزات را آموزش دادند و توصیه کردند کارکنان در طول
ساعت کاری چندین نوبت حرکات کششی را جهت رفع خستگی و سفتی مفاصل انجام دهند.
همچنین چیدمان وسایل محیط را طوری تنظیم کنند که همهچیز در فاصله مناسبی از آنها
قرار گیرد و برای دسترسی تجهیزات مورد استفاده به خمشدن بیش از حد یا چرخاندن کل
بدن نیاز نباشد، همچنین تجهیزاتی مانند فایل ها و کمدهای مدارک با فاصله از محل
نشستن فرد قرار گیرند تا فرد در فواصل زمانی مختلف از پشت میز بلند شود و مختصری
راه برود تا تمام ساعات کار در وضعیت ثابتی نباشد. تمام این عوامل باعث میشوند که استرس بدنی افراد حین کارکردن کاهش پیدا کرده و بهرهوری آنها افزایش
یابد.
حسینی در ادامه درخصوص اصول ارگونومی محیط کار شامل استانداردهای مربوط به صندلی،
مانیتور، لپتاپ، ماوس، صفحه کلید و نور اتاق توضیحاتی ارائه نموده و نحوه صحیح
قرارگرفتن بدن در حین کار با تجهیزات را آموزش دادند و توصیه کردند کارکنان در طول
ساعت کاری چندین نوبت حرکات کششی را جهت رفع خستگی و سفتی مفاصل انجام دهند.
همچنین چیدمان وسایل محیط را طوری تنظیم کنند که همهچیز در فاصله مناسبی از آنها
قرار گیرد و برای دسترسی تجهیزات مورد استفاده به خمشدن بیش از حد یا چرخاندن کل
بدن نیاز نباشد، همچنین تجهیزاتی مانند فایل ها و کمدهای مدارک با فاصله از محل
نشستن فرد قرار گیرند تا فرد در فواصل زمانی مختلف از پشت میز بلند شود و مختصری
راه برود تا تمام ساعات کار در وضعیت ثابتی نباشد. تمام این عوامل باعث میشوند که استرس بدنی افراد حین کارکردن کاهش پیدا کرده و بهرهوری آنها افزایش
یابد.



کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید