دانشکده بهداشت
برگزاری ژورنال کلاب plagiarism
برگزاری ژورنال کلاب plagiarism

ژورنال کلاب با عنوان Plagiarism and Paraphrasing؛ در روز یکشنبه 25 اردیبهشت ماه در اتاق
شورای دانشکده بهداشت برگزار شد. دکتر فرزانه فنائی، عضو محترم هیئت علمی
دانشکده بهداشت در تعریف واژه Plagiarism فرمودند سرقت ادبی یا سرقت علمی، کپی کردن و استفاده از ایده ها و عبارات و مطالب دیگران بعنوان
ایده خود و نوعی دستبرد فکری یا ایده دزدی است و زمانی شکل میگیرد که یک فرد از
محصول فکر و تلاش دیگران بدون ذکر نام صاحب اثر استفاده نماید. این عمل اقدامی
غیراخلاقی و مجرمانه و نوعی تخلف در حوزه پژوهش و نگارش است. سرقت علمی شامل انواع سرقت مستقیم (استفاده کامل
از مطلب)؛ سرقت منبعمحور (ارجاع به منبع اشتباه)؛ سرقت با بازنویسی (دستکاری
جزیی در عبارات مطلب)؛ سرقت موزاییکی (تلفیق
محتوای دیگران با محتوای خود)؛ سرقت ایده (استفاده خالص و کامل از ایده دیگران)؛ سرقت
تصادفی(استفاده سهوی از مطالب دیگران)؛ سرقت در سبک نگارش (استفاده از سبک نگارش
دیگران برای بیان دستاوردهای خود)، سرقت علمی از خود (استفاده از آثار قبلی خود) و سایه نویسی (نگارش در ازای دریافت هزینه یا با سفارش دیگران) میباشد. ایشان با بیان اینکه سرقت علمی به
دلایلی از جمله نبود مهارت پژوهشی، دشواری ارزیابی منابع، یادداشت برداری بدون
ریزبینی و ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی انجام میشود، فرمودند با آموزش
دادن به افراد، شناسایی دقیق موارد تقلب و برخورد با افراد متخلف میتوان تا حدی
با این اقدام غیراخلاقی مقابله نمود. همچنین پلتفرم ها و نرم افزارهای تشخیصی
موثری مانند Plagiarism checker و iThenticate و سامانه هایی مانند سمیم نور و
همتاجو و سامانه مشابهت یاب وزارت بهداشت وجود دارد که میتوان در
این زمینه از آنها بهره برد. در ادامه خانم دکتر فرزانه فنائی فرمودند از روش های
کاستن مشابهت در نگارش آثار علمی، پارافریز (Paraphrase)است
که به نگارش مجدد یک
عبارت، جمله یا متن با تغییر دادن ساختار گرامری و جانشین کردن بعضی کلمات
با کلمات جدید بدون تغییر در معنای آن عبارت، جمله یا متن است به طوریکه
معنای متن
تغییر نکند. این اقدام می تواند به روش هایی مانند استفاده از کلمات مترادف، تغییر
دادن ساختار و گرامر جمله، تغییر در نقش کلمات و تغییر در ترتیب کلمات انجام شود و
در پایان خاطر نشان کردند سرقت ادبی موضوع بسیار حساسی است و برای حفظ کیفیت محتوا
باید نظارتهای دقیقی روی بخشهای مختلف آن صورت بگیرد. بدون وجود نظارت و کنترل
برای بررسی سرقت ادبی، علم و زمینههای آکادمیک هم به خطر میافتند و آشفتگیهای
زیادی بر سر راه پیشرفت علم پیش میآید. هم نویسندگان و هم مجلات و بسترهای انتشار
محتوای علمی باید نگاه دقیقی به سرقت ادبی داشته باشند.
برای دریافت فایل ارائه شده در ژورنال کلاب اینجا را کلیک نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید